Nederlander gebruikt ondanks besef van gevaren massaal telefoon in verkeer

Driekwart van de Nederlanders vindt het gevaarlijk om in het verkeer een telefoon te gebruiken. Desondanks grijpt ruim 65 procent onderweg wel eens naar zijn of haar mobieltje. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). SWOV onderzocht verschillende manieren van telefoongebruik in het verkeer. Bijvoorbeeld hoe vaak mensen handsfree bellen, een bericht lezen of social media bekijken.  

SWOV voerde het onderzoek uit in opdracht van zorgverzekeraar Interpolis. Er deden 4.201 deelnemers van 18 tot en met 80 jaar mee en 262 kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar. De deelnemers kwamen uit heel Nederland.

Automobilist gebruikt telefoon vaker dan fietser

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar telefoon gebruikt in het verkeer, terwijl 76 procent aangeeft dat gevaarlijk te vinden. Mensen realiseren zich dus dat het gevaarlijk is, maar gebruiken desondanks de telefoon veelvuldig in het verkeer. Het onderzoek van SWOV wijst ook uit dat automobilisten meer bezig zijn met hun telefoon dan fietsers. Ook blijkt dat 86 procent van de bijrijders het niet prettig vindt om naast een bestuurder te zitten die onder het rijden op zijn telefoon kijkt.

Gewoontegedrag

Een aantal factoren blijkt voorspellend te zijn voor de mate van telefoongebruik in het verkeer. Dit zijn leeftijd, gewoontegedrag, het vertrouwen in eigen bekwaamheid, hoe vaak men zich in het verkeer begeeft, de sociale normen en de mate van risicoperceptie. Opvallend is dat kinderen vaker hun telefoon gebruiken dan volwassenen. De telefoon gebruiken in het verkeer is voor hun meer gewoontegedrag dan bij volwassenen. Bovendien kennen kinderen een lagere risicoperceptie. Volgens verschillende verkeersveiligheidsorganisaties is het bij jongeren vooral belangrijk ze te doordringen van het gevaar. Kinderen die op de achterbank zien dat hun ouders hun smartphone gebruiken tijdens het rijden, zullen dat zelf op de fiets of achter het stuur ook gaan doen.

Alarmerend

Verzekeraar Interpolis noemt de uitkomsten alarmerend. “Als ik de resultaten van het onderzoek zie, vraag ik me af of het tij te keren is met hogere boetes”, aldus Chantal Vergouw van Interpolis. Ook het Verbond van Verzekeraars dringt er bij de overheid op aan om snel met een effectieve oplossing te komen. Woordvoerder Rudie Buis: “Het is een verslaving. Mensen wéten hoe gevaarlijk het is, maar toch is het veel te vanzelfsprekend om even te appen of de Facebooken in het verkeer.”

SWOV gaat het onderzoek de komende vijf jaar ieder jaar herhalen, zodat ze trends en ontwikkelingen op het gebied van telefoongebruik in het verkeer goed in kaart kunnen brengen.

Het volledige rapport van SWOV vindt u hier.